VI.BE

Steunpunt voor artiest
en muzieksector

Deze nieuwigheden kondigde Spotify aan tijdens Stream On 2023

Deze nieuwigheden kondigde Spotify aan tijdens Stream On 2023

Tijdens de tweede editie van Stream On kondigde Spotify deze week een heleboel nieuwigheden aan. Tools om de relatie tussen fan en artiest te versterken, meer video en nog meer aandacht voor podcasts worden in de competitiestrijd gegooid met platformen als TikTok, Instagram en Youtube om de luisteraar bij zich te houden.

10.03.23

Nieuws

De nieuwe Spotify wordt vanaf vandaag geleidelijk in golven uitgerold. Dit is wat je kunt verwachten

  • De homepage zou een stevige make-over krijgen met heel veel ruimte voor video, previews en het ontdekken van artiesten
  • Daarbij kan interessante content in één klik worden toegevoegd aan persoonlijke afspeellijsten met de smart shuffle-knop.
  • ‘Metaverse’ was het buzzword van 2022, in 2023 is dat ‘A.I.’. Spotify pakt uit met dj: een gecureerde playlist op basis van je voorkeuren en met een presentator, dit alles op basis van A.I. technologie. Radio op maat dus.

Fans helpen makers en artiesten te ontdekken

Dat de directe relatie tussen fans en artiesten steeds belangrijker wordt, hebben ze bij Spotify al lang begrepen. De app zet nog meer in op manieren om de afstand tussen makers en fans te verkleinen. 

  • Met Spotify Clips kunnen artiesten video’s van 30 seconden toevoegen aan hun artiestenprofiel en albumpagina’s. Dat Spotify meer inzet op video is niet toevallig, want het voelt al lang de hete adem van TikTok en YouTube. De verschillende streamingdiensten groeien dus steeds meer naar elkaar toe.
    Deze functie is nu in beta test (grootschalige test) gegaan in 19 landen in de wereld, waar Nederland op dit moment wel bij hoort en Belgie (nog) niet. Wanneer de volgende activatie batch gepland staat, en wanneer de volgende landen gaan worden toegevoegd, is op dit moment nog niet bekend. Mocht jij of jouw artiest op dit moment nog geen toegang hebben en dit wel graag willen, geef je dan op voor de wachtlijst via deze link

  • Met Countdown-pagina’s kunnen gebruikers een aangekondigd album voor de release opslaan, exclusieve video’s bekijken, merchandise op voorhand bestellen, tracklijsten bekijken en een timer af laten tellen naar een nieuwe release. Deze functie is nu uitgerold naar een kleinschalige Pilot (test) fase met een eerste handvol artiesten. De komende maanden zal deze tool ook ingezet worden voor Benelux artiesten. Exacte timing tbc. 
     
  • Er komen drie nieuwe tools qua advertentie mogelijkheden: Discovery Mode, Marquee en Showcase. Deze zijn nog niet volledig operationeel in de Benelux.  Meer info, check dit artikel.
     
  • Spotify breidt zijn Fans First-programma uit met meer artiesten, zodat topluisteraars e-mails en meldingen ontvangen die hen speciale toegang geven tot de voorverkoop van concerten en merch-exclusives. Luisteraars zullen op veel meer plaatsen in de app merch-aanbiedingen en concertdata te zien krijgen

Podcasts

Ook blijft Spotify volop inzetten op podcasts.

  • Net als bij muziek, bieden ze nu Autoplay voor Podcasts - als een podcast eindigt, wordt automatisch een andere aflevering afgespeeld die aansluit bij de smaak van de gebruiker. 
  • Er zal meer ingezet worden op videopodcasts, ook hier meer de nadruk op beeld dus.
  • Er wordt samen gewerkt met Patreon, waardoor makers hun creatieve activiteiten kunnen uitbreiden via directe betalingen van fans.
  • Nieuwe en uitgebreide Spotify Originals en exclusives staan op het programma voor de komende maanden.

Nu Spotify dichter komt aan te leunen bij radio en bij video, is de vraag of dit ook het advertentiemodel zal veranderen en of de app hoopt op deze manier meer inkomsten te verwerven. Wordt vervolgd. 

Het volledige Stream On even valt hier te bekijken. 
Meer info vind je hier. 

Amplo maart '24

Reclame