VI.BE

Steunpunt voor artiest
en muzieksector

Deadline alert: vzw-statuten updaten voor 1 januari 2024!

Deadline alert: vzw-statuten updaten voor 1 januari 2024!

Heb je sinds 2019 geen statutenwijzigingen meer gepubliceerd voor jouw vzw? Dan is nù hét moment om in actie te schieten!

16.10.23

Nieuws

Elke vzw (die werd opgericht vóór 1 mei 2019) moet ten laatste voor 1 januari 2024 hun statuten aanpassen aan het nieuwe Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV). Vzw’s die werden opgericht vanaf 1 mei 2019 maakten hun statuten al op volgens de nieuwe regelgeving, maar vanaf 1 januari 2020 werden de wetswijzigingen ook automatisch van toepassing op alle bestaande vzw’s die voor 1 mei 2019 werden opgericht. 

Heb je de aanpassingen nog niet opgenomen in de statuten van je vzw? Dan moet je zo snel mogelijk een geüpdatete versie van de statuten neerleggen bij de griffie van de ondernemingsrechtbank zodat deze gepubliceerd kan worden in het Belgisch Staatsblad.

Een update?!

Verwijzingen naar artikels of begrippen uit de oude vzw-wetgeving moeten geüpdatet worden, zoals bijvoorbeeld:

  • je moet niet langer het volledige adres van de vzw vermelden, de aanduiding van het gewest waarin de zetel is gevestigd volstaat
  • het minimum aantal leden voor de oprichting van een vzw is twee (in plaats van drie)
  • de minimumtermijn voor het bijeenroepen van de algemene vergadering is minstens 15 i.p.v. 8 dagen
  • de ‘raad van bestuur’ heet nu het ‘bestuursorgaan’
  • het ‘huishoudelijk reglement’ heet nu ‘intern reglement’ en een verwijzing naar de laatste versie (datum) moet in de statuten staan
  • enkel de bestuurders van de vzw kunnen algemene handtekeningsbevoegdheid krijgen

Je kan de voornaamste nieuwigheden van het WVV in detail nalezen op de website van Scwitch.
Via Cultuurloket vind je een handige checklist en een stappenplan om aan de slag te gaan.

Hoe de statuten aanpassen?

Voorlopig moet je de wijzigingen nog steeds per post versturen of op papier indienen bij het loket van de ondernemingsrechtbank. Vergeet niet dat je de vernieuwde statuten eerst moet laten goedkeuren door de algemene vergadering van de vereniging! Stuur zeker het ondertekende verslag van de AV mee. Zijn er nog andere wijzigingen binnen de vzw (bv. adres, bestuurders)? Dan kan je die best allemaal tesamen doorgeven en publiceren want elke publicatie kost geld.

Wil je nog wat meer info over de wijzingen binnen de vzw en publicatieregels? Lees dan onderstaande artikels!

Wijzigingen binnen de vzw

Een vzw oprichten: stappenplan

Promo adverteren

Reclame