Sociale media voor artiesten

© nina vandeweghe
Sociale media als ideaal speelveld
De opkomst van sociale media heeft een enorme impact op de muzieksector en heeft de manier waarop artiesten hun werk promoten en distribueren drastisch beïnvloed. Net zoals je geen professionele opnamestudio meer nodig hebt om muziek op te nemen of een platenfirma nodig hebt om die muziek uit te brengen, is het tegenwoordig makkelijker dan ooit om je muziek ook zelf te gaan promoten. Vroeger moest je hopen dat mensen je cd’s überhaupt zouden luisteren, door sociale media heb je een wereldwijd publiek binnen handbereik. Meer zichtbaarheid betekent meer fans en meer kans op succes voor je muziekprojecten.
Natuurlijk brengt de populariteit van sociale media ook veel uitdagingen met zich mee. De platformen worden dagelijks overspoeld met een gigantische stroom aan informatie en door het enorme overaanbod is het moeilijk om op te vallen. Berichten hebben vaak een korte levensduur omdat content razendsnel overschaduwd wordt door een nieuwe stroom van posts. Bovendien zijn sociale media-algoritmen ontworpen om gebruikers vooral content te tonen die aansluit bij hun interesses en eerdere interacties, wat het erg moeilijk maakt om mensen buiten je bestaande netwerk te bereiken.
Sociale media: what’s in a name?
Het sociale aspect van sociale media is wat deze platforms onderscheiden van traditionele media. Waar traditionele media informatie uitzendt via eenrichtingsverkeer, zijn platformen zoals Facebook, Instagram, TikTok… een unieke omgeving voor interactie en wisselwerking. Daarnaast zijn de platforms ontworpen voor het verspreiden van media, of content zoals het wel vaker genoemd wordt. Je bepaalt zelf welke boodschap je communiceert, maar ook wanneer en hoe je die communiceert. Zie het als een persoonlijke en directe communicatie naar je fans.
Die platformen zijn dus een uitgelezen plek voor zelfexpressie, maar we begrijpen dat het niet makkelijk is om jezelf telkens te tonen op grote platformen, je blijft in de eerste plaats een artiest die hun werk wilt laten spreken. Probeer de persoon die je offline bent ook op een authentieke manier online weer te geven. Er wordt vaak gesproken over authenticiteit, maar het is heel belangrijk om goed af te bakenen hoeveel je wil vrijgeven tijdens het promoten van je muziek.
Your network is your (online) net worth. Vergeet niet dat social media platformen netwerken zijn die je niet enkel kan verbinden aan elkaar, maar ook aan je eigen website, nieuwsbrief, online merch store, ticketportalen, Spotify en zoveel meer. Het is een verzamelplaats waaruit je fans naar verschillende eindbestemmingen gestuurd kunnen worden. Je kan zelf ook online netwerken via sociale media! Je ontmoet er gemakkelijk andere artiesten, producers en belangrijke figuren in de muziekindustrie. Deze connecties kunnen dan weer leiden tot waardevolle samenwerkingen en nieuwe kansen.
De online hangout spots
Elk sociale media platform heeft zijn eigen unieke kenmerken, functies, en doelgroep. Door te onderzoeken waar je doelgroep zoal rondhangt en welke soort content je graag wil verspreiden, kan je kiezen op welke platforms je dan ook best actief bent.
Op Instagram draait alles om visuele content: artworks, tourbanners, een reeks persoonlijke foto’s om aan te tonen dat er een echt mens schuilt behind the artist… Onthoud vooral dat je niet enkel high-quality content hoeft te delen; zelfs foto’s die je met je gsm maakt, werken goed op het platform. Instagram heeft een eerder jong publiek en met meer dan 1 miljard gebruikers per maand biedt het een enorm bereik.
Lees meer over de kenmerken, functies, en doelgroepen van Instagram in dit artikel.
YouTube
YouTube is een van de grootste social media platforms ter wereld, gericht op het delen van korte en lange video’s. Het biedt gebruikers de mogelijkheid om video's te uploaden, bekijken, delen en erop te reageren. Het is daarmee ook de ideale plek om muziek video's en live-optredens te delen. Naast de traditionele, lange video’s biedt YouTube ook Livestreams en Shorts aan. Livestreams zijn een unieke manier om in real-time te converseren met fans, YouTube Shorts proberen dan weer het TikTok publiek aan te spreken.
Lees meer over YouTube en zijn unieke features in dit artikel.
TikTok
TikTok richt zich op korte video’s van maximaal 3 minuten, heeft een informeel karakter en wordt vooral gebruikt door een jong publiek. Het heeft een uniek algoritme dat gebruikers content voorschotelt op basis van hun interesses, waardoor het de beste tool is voor organisch bereik. Het platform staat bekend om humor, creativiteit en viraliteit, en daarbij speelt muziek een grote rol!
Denk maar aan de viral challenges en trends, we kennen er genoeg: ‘Old Town Road’ van Lil Nas X, Fleetwood Mac dat herontdekt wordt, ‘Million Dollar Baby’ van Tommy Richman en ‘Girl What’s up’, een remake van eigen bodem door de Brusselse artiest YellowStraps. De artiest maakte een eigen interpretatie van een song van de Belgische rapper Hamza. In een mum van tijd werd zijn soundbite gebruikt voor duizenden video’s en een tweetal maanden erna bracht YellowStraps de volledige track officieel uit op streamingdiensten.
Belangrijke tip: keep it light en fun, en wees zeker niet bang om eerst een paar keer hetzelfde te herhalen voordat je overstapt naar een ander concept!
Lees meer over het gebruik van TikTok in dit artikel.
Facebook is een van de oudste en meest veelzijdige platforms. Hoewel Facebook het grootste aantal gebruikers heeft, raakt het platform de laatste tijd steeds meer op de achtergrond, omdat het elk jaar aan populariteit verliest onder jonge gebruikers. Toch blijft het platform wel belangrijk voor het delen van nieuws zoals aankondigingen van concerten, nieuwe releases en reviews.
Lees meer over de in’s & outs van Facebook in dit artikel.
Content & timing
Eens je weet welke platforms je graag wil gebruiken, kan je gaan nadenken over de content die je wil verspreiden en hoe je deze strategisch kan gaan gebruiken.
Wanneer het aankomt op effectief posten, wordt er vaak gezegd: consistency is key. Alleen bepaal je dit zelf volgens je content kalender. Als elke dag posten niet realistisch is, begin er dan niet aan! Vind de gulden middenweg die voor jou werkt en duurzaam is: als het 1 keer per week is op Youtube en 2 keer per week op TikTok, probeer je aan je plan te houden.
Lees meer over content voor artiesten in dit artikel.
Hou het betaalbaar en leuk
Neem je profielen onder de loep en optimaliseer je pagina’s zodat ze voldoen aan de wensen van elk platform. Denk maar aan een consistente gebruikersnaam, een duidelijke profielfoto en een pakkende bio. Check zeker ook de gratis tools en inzichten van de platforms. Het gebruik van organische methoden zoals hashtags en interactie met je volgers vergroot je bereik zonder extra kosten. Heb je toch wat budget voorzien voor online promo, experimenteer dan eens met betaalde advertenties.
Maak het vooral leuk door te experimenteren met verschillende soorten content, zoals behind-the-scenes video's en live Q&A's. Haal inspiratie bij andere artiesten en maak tijd vrij om met je fans te communiceren. Door je sociale media-activiteiten afwisselend en persoonlijk te houden, blijft het zowel voor jou als voor je publiek leuk.
Key takeaways
Een sterke en bedachte aanwezigheid op sociale media is belangrijk voor artiesten. Het biedt ongekende mogelijkheden voor zichtbaarheid, betrokkenheid, netwerken, verkoop en het volgen van trends. Hou het authentiek en zorg ervoor dat je online aanwezigheid weerspiegelt wie je offline bent.
Door te onderzoeken waar jouw publiek zich bevindt, gebruik te maken van verschillende platforms en content strategisch in te zetten, kan je het meeste halen uit jouw online aanwezigheid.
Creëer je eigen strategie en experimenteer met het maken van content kalenders die werken volgens jouw regels en verwachtingen. Hou het realistisch wanneer het aankomt op timing!
Vind een gezonde balans tussen light content waar je jouw persoonlijkheid uitlicht en alle belangrijke info die je wilt meegeven voor een release, expo of concerttour. Onthoud dat je niet op élk platform aanwezig moet zijn!
Disclaimer: Sociale media kunnen soms best overweldigend zijn. De druk om altijd online te zijn en constant content te delen, kan zwaar wegen. Zit je met vragen? Wij luisteren graag! Mail ons gerust via advies@vi.be.
Heb je feedback op dit artikel? We horen het graag!