VI.BE

Steunpunt voor artiest
en muzieksector

Playlists op Spotify

Een blik op het ecosysteem van de streaminggigant.

Laatst bewerkt op 27.03.23

Advies
© nina vandeweghe

© nina vandeweghe

Het ecosysteem van Spotify draait om playlists: enerzijds een bron van inkomsten en anderzijds een promotietool. Waar traditioneel je inkomsten kwamen van fans die bewust je muziek kochten, laat Spotify ook je ‘passieve’ luisteraars (potentiële fans) je bankrekening aandikken. Deze groep mensen had zonder die playlists je muziek mogelijks nooit gehoord.

Vooraleer we dieper ingaan op de soorten playlists is het belangrijk te onderstrepen dat genres als pop, hiphop en dance die ook in meer traditionele media populair zijn, heer en meester zijn op Spotify. Niettemin is er voor elk genre wel een plek binnen Spotify. Een aantal minder commerciële genres zoals lo-fi instrumental hiphop of instrumentale pianocomposities blijken zelfs perfect te zijn voor een hele reeks easy listening playlists. 

Gecureerde playlists

Spotify heeft tal van playlists gebaseerd op moods, momenten en genres die op regelmatige basis een update krijgen: gaande van Dinner With Friends over Coffee + Chill, Mood Booster, RapCaviar of Piano In The Background tot eender wat je maar kan bedenken. Spotify heeft wereldwijd curatoren die zich aan deze playlists zetten. Deze playlists hebben duizenden tot soms miljoenen volgers en kunnen bijzonder veel luisteraars richting je muziek sturen, zij het vaak vaak wel passief.

De hamvraag is natuurlijk hoe je ervoor kan zorgen dat net jouw muziek op zo’n curated playlist belandt. Dat kan op verschillende manieren.

  • Pitchen: gelet op de veelheid aan playlists kan in principe elk nummer wel ergens in een playlist passen, althans in theorie. Via Spotify For Artists kan je jouw track pitchen bij de Spotify-playlistsamenstellers. Zorg ervoor dat je track zeker 5 à 6 weken voor de releasedatum zichtbaar is op Spotify For Artists. Via een eenvoudig formulier maak je duidelijk in welk genre jouw track thuishoort.

    Let op, alle Belgische inzendingen worden in Nederland opgevolgd door 2 curatoren. Zij krijgen dus elke week een massa nieuwe singles opgestuurd ter review. Zorg ervoor dat je track zeker 2 à 3 weken voor de releasedatum zichtbaar is op Spotify For Artists (hoe sneller, hoe beter eigenlijk). Dat doe je door je track ruim op tijd op te laden bij je aggregator en een releasedatum te kiezen.

    Je kan op Spotify For Artists vervolgens je track indienen voor playlists. Dat doe je door op ‘submit a song’ te duwen bij je ‘upcoming tracks’ en vervolgens de stappen te volgen in het formulier. Als dat allemaal gebeurd is, kunnen de Spotify curatoren aan de slag met jouw track en verhoog je de kans dat je in een playlist terecht komt.

    Daarnaast hebben labels hun pluggers, maar ook sommige promotoren bieden een aparte (veelal enkel lokaal) playlist plugging aan. Besef dat hier net zoals bij algemene promotie geen enkele garantie op succes is. Goeie pluggers beginnen ook niet met eender welk nummer te werken, maar kiezen bewust nummers waarvan ze weten dat ze kans hebben om opgenomen te worden in bepaalde playlists.

    Er zijn ook een aantal distributeurs (bvb. FUGA, Believe, AWAL, The Orchard, etc) die in ruil voor een commissie (i.p.v. een vaste fee) ook je nummer(s) pitchen bij Spotify. Het kan zeker geen kwaad om zelf een mailtje te sturen naar de curatoren van je favoriete playlist. Met wat intens zoeken via Google en LinkedIn kan je curatoren terugvinden en die per mail proberen benaderen.

  • Data-based: Spotify verzamelt een pak info over alle muziek (infosheets van de tracks zelf & data van luistergedrag) en kan zo meten welke nummers het goed of minder goed doen op het platform. Op deze manier kan een nummer ook plots in het oog springen van een curator en in een playlist belanden.

  • Pers: Spotify-curatoren zijn in de eerste plaats muziekliefhebbers die ook zelf actief op zoek gaan naar nieuwe muziek en mogelijks zo op jouw nummer stoten. Persaandacht, airplay op de radio, reviews op blogs etc. helpen om deze kans te vergroten.

Plekjes in de (populaire) Spotify curated playlists zijn erg gegeerd en niet voor iedereen weggelegd. Verwacht dus zeker niet dat je muziek meteen hierin zal worden opgenomen en probeer vooral zelf streams te genereren waarmee je later Spotify kan proberen overtuigen om jouw muziek een kans te geven in hun curated playlists.

Als je muziek effectief in zo’n playlist terechtkomt, deel dan steeds die volledige playlist (en niet jouw specifieke track in die playlist) op je sociale media. Op die manier ziet Spotify dat jouw muziek vaak beluisterd wordt via de playlist. En zo kan je dan weer doorgroeien naar nieuwe en grotere playlists.

Algoritmische playlists 

Spotify kent van alle gebruikers het luistergedrag en dus de muzieksmaak. Daarnaast stelt Spotify ook (automatisch) een soort van sheet op met een aantal parameters voor elk nummer (BPM, danceability, acousticness, instrumentalness …) alsook hoe goed het nummer scoort bij luisteraars (streams, saves, playlist adds, skip rates, repeats). Algoritmische playlists combineren deze data en schotelen je zo muziek voor waarvan Spotify vermoedt dat je ze wel zal kunnen smaken. Er zijn verschillende soorten algoritmische playlists die voor iedere persoon uniek zijn:

  • Discover Weekly schotelt je elke maandagochtend een reeks nummers voor die je wellicht nog niet hebt gehoord maar die volgens Spotify wel eens jouw dingen zouden durven zijn. Zoals hoger al aangegeven is dit voor veel artiesten een belangrijke bron van plays en nieuwe luisteraars (en dus mogelijks ook nieuwe fans). Grasduin zeker even in je Spotify For Artists dashboard om na te gaan hoeveel streams deze algoritmische playlist jou al opleverde.

  • Daily Mix zijn gepersonaliseerde playlists waarin nummers en artiesten die je al kent gemixt worden met vergelijkbare artiesten en nummers die je nog niet kent. Veelal gebaseerd op genres maar de kans is groot dat je als Belg ook een Daily Mix tegenkomt met enkel Belgische en Nederlandse artiesten.

Zoals eerder aangehaald vertrekken deze playlists van data. Aan de infosheet van je nummer kan je weinig doen (tenzij je echt bewust muziek probeert te maken die ‘past’ binnen Spotify…) maar het kan wel interessant zijn om data te (laten) genereren: als je muziek niet (vaak) wordt beluisterd op Spotify is de kans klein dat je nummers in de algoritmes verzeild geraken. Je hebt er dus alle baat bij om je fans richting Spotify te sturen om naar je muziek te luisteren.

Strikt genomen geen algoritmische playlists maar wel vertrekkende uit data zijn de Radio-functie en Aanbevolen nummers:

  • Radio lijkt enigszins op de Daily Mixes, maar vertrekt vanuit het oogpunt van een artiest en diens vergelijkbare artiesten (opnieuw gebaseerd op data) in plaats van het luistergedrag.

  • Aanbevolen nummers bundelen zich onderaan playlists die je zelf maakte en zijn nummers uit het Spotify-repertoire die volgens de data goed zouden moeten aansluiten bij de playlist die je maakte.

Voor de volledigheid voegen we ook nog Release Radar toe aan dit lijstje – strikt gezien niet gebaseerd op data maar wel een persoonlijke playlist aangezien het elke vrijdagochtend nieuwe muziek bundelt van de artiesten die je volgt op Spotify. Helaas is het aantal nieuwe nummers hierin ook steeds beperkt en is het niet zo dat je effectief alle nieuwe muziek van alle artiesten die je volgt voorgeschoteld krijgt. Niettemin heb je er wel alle baat bij dat je fans je profiel op Spotify volgen om minstens mogelijks in deze persoonlijke playlist te worden opgenomen.

Meer inzicht nodig in hoe Spotify precies werkt? Het platform lanceerde The Game Plan, een reeks video’s speciaal voor artiesten waarin je heldere uitleg krijgt over enkele key features van het platform. Ook via de Spotify Hub vind je een pak insider tips.

3rd Party Playlists

Naast de gecureerde playlists zijn er ook ontzettend veel playlists gemaakt door gebruikers, verschillende media en zelfs grote bedrijven. Zo heeft Nike een ‘Run Club playlist’, H&M heeft de ‘H&M In Store Music’ playlist en ga zo maar door. Ook de major labels hebben elk hun eigen playlists via specifieke merken: Filtr (Sony), Topsify (Warner) en Digster (Universal).

Elke zogenaamde “3rd party playlist” heeft meestal een heel specifiek muzikaal profiel. Als je op één van die playlists wil geraken, zal het dan ook heel belangrijk zijn te bepalen hoe je klinkt en welke playlists bij jou passen. Luisteraars bezoeken die verschillende playlists op zoek naar heel specifieke tracks. Als jij daartussen past zullen ze jouw muziek appreciëren en dus ook beluisteren. Kleinere playlists leveren vaak net genoeg streams om door te groeien naar grotere playlists. 

Hoe je in die playlists terechtkomt is een pak moeilijker. Er is jammergenoeg geen simpel antwoord voor. Het vraagt research, volharding en persoonlijke contacten. Als je weet in welke playlists jij perfect thuishoort, moet je op zoek gaan naar de curator van deze playlist via Google, LinkedIn, Instagram, Twitter … Deze mensen zijn vaak op zoek naar nieuwe songs die perfect in hun lijn passen en wie weet willen ze jouw muziek wel in hun playlist opnemen.   

Ten slotte kan je muziek pitchen voor 3rd party playlists ook pitchen via playlisting services als Submithub, Groover of Playlist Push. Deze sites maken het eenvoudig voor artiesten of labels om muziek te pitchen bij verschillende curatoren. Om die muziek te pitchen zal je betalen met credits. Op deze platforms is het altijd koffiedik kijken of je effectief in een playlist wordt opgenomen. Deze 5 tips zetten je alvast op weg: 

  1. Selecteer selectief naar wie je gaat pitchen. Ga op onderzoek en zoek naar blogs die perfect passen bij jouw muziek. Op die manier maak je het de curator zo makkelijk mogelijk. 
  2. Overdrijf niet met je songs. Stuur 1 song per keer en stuur niet meteen je hele album of EP naar de curatoren.
  3. Vraag feedback aan de curatoren. Zo kom je meteen te weten waarom je song niet in een playlist is opgenomen. 
  4. Beschrijf kort waarover de single gaat, wat je al verwezenlijkt hebt, maar wees beknopt en to the point! 
  5. Als je muziek effectief opgenomen wordt in een playlist, maak dan voldoende reclame voor de playlist zelf. Op die manier groeit het bereik van de playlist en zal de curator blij zijn om ook je volgende track in een playlist op te nemen

Streaming management — deel 1

Streaming management — deel 2

Streaming management — deel 3

Een vraag over jouw situatie? We geven je persoonlijk advies via mail of telefoon.

Wil je een uitgebreide babbel? Stuur een mailtje en we plannen een adviesgesprek via videocall of bij ons op kantoor.