VI.BE

Spotify telt nu 271 miljoen gebruikers

Spotify gaf vandaag de cijfers vrij van het vierde kwartaal van 2019. Met 271 miljoen Monthly Active Users groeit de streaminggigant opnieuw 32%.

05.02.20

Nieuws

Aangezien Spotify een beursgenoteerd bedrijf is, worden hun financiële gegevens per kwartaal openbaar gemaakt. Vandaag (5/2/20) publiceerde de Zweedse streamingdienst de cijfers voor Q4 2019, de periode van 1 oktober t.e.m. 31 december 2019 dus.

Uit dat rapport (dat je hier integraal kunt lezen) blijkt dat er eind 2019 271 miljoen maandelijks actieve gebruikers waren, meer dan ze hadden verwacht en voorspeld. Daarvan maken er 124 miljoen gebruik van een premium (betalend) abonnement, een stijging met 29% ten opzichte van het jaar ervoor.

De kwartaalomzet van Spotify is in een jaar tijd met 24% toegenomen tot € 1,9 miljard. Daarvan is ruim € 1,6 miljard afkomstig van de abonnementen. Ter vergelijking: de 153 miljoen ‘gratis’ gebruikers van Spotify brengen het bedrijf maar € 217 miljoen op. Ondanks de toegenomen omzet draaide Spotify opnieuw een verlieslatend kwartaal, met een netto verlies van € 77 miljoen. Enkel het derde kwartaal van 2019 was winstgevend.

Een ander interessant cijfer om in de gaten te houden is de zgn. ARPU of Average Revenue Per User: wat brengt een gemiddelde gebruiker op voor Spotify, en dus ook voor de muziekindustrie? Dat cijfer daalt al een tijdje, en dat is niet meteen goed nieuws. In Q4 2019 was de ARPU € 4,65, een daling van 5% tegenover dezelfde periode in 2018.

Die dalende ARPU is het resultaat van de keuze van Spotify om hard in te zetten op gratis proefperiodes (van 3 tot 6 maanden) bij heel wat partnerships. Op die manier hopen ze nieuwe gebruikers aan te trekken, die uiteindelijk dan zullen overtuigd worden om een abonnement te betalen.

Daarnaast probeert Spotify ook door te breken in nieuwe territoria (bv. India) met zeer lage abonnementsprijzen, aangezien de gemiddelde inwoner een pak minder kapitaalkrachtig is dan in het Westen. Een Spotify-abonnement in India kost bv. ongeveer € 15 per jaar, wat natuurlijk een serieuze impact heeft op de ARPU.

2020 wordt opnieuw een jaar van stevige investeringen, met opnieuw veel aandacht voor podcasts. Daarom voorspelt Spotify een verlies van € 150 miljoen tot € 250 miljoen dit jaar. Tegen eind 2020 willen ze 328 à 348 miljoen gebruikers hebben, waarvan 143 à 154 miljoen betalend. Dat zou een stijging betekenen van 15% à 24% op een jaar tijd. Aangezien vooral Amazon Music momenteel sterk aan het groeien is, wordt het interessant om te zien hoe groot de kloof tussen beide streaming services blijft.

Mark Mulligan graaft nog wat dieper in de cijfers in deze blogpost.