VI.BE

Steunpunt voor artiest
en muzieksector

Spotify maakt cijfers bekend voor tweede kwartaal 2020

Als beursgenoteerd bedrijf moet Spotify transparant rapporteren over hun financiële gegevens. Hoewel de cijfers van het afgelopen kwartaal (Q2) goed zijn, blijkt het verlies groter dan verwacht door een daling in advertentie-inkomsten.

31.07.20

Nieuws

Spotify maakte gisteren de financiële cijfers bekend voor hun tweede kwartaal. En die cijfers waren minder goed dan de meesten, en vooral de investeerders, verwacht hadden. De aandelen van Spotify daalden dit kwartaal met 3%, en dat komt vooral door het uitblijven van advertentie-inkomsten. Door de coronacrisis zijn veel adverteerders op de rem gaan staan wat leidde tot een daling van 21% van de inkomsten uit advertenties. Hoewel veel te wijten valt aan de coronacrisis, waren de advertentiecijfers al voor deze crisis aan het dalen.

Deze daling van de advertentie-inkomsten overschaduwen een aantal goede cijfers. Spotify maakte bekend dat 43.000 artiesten goed zijn voor 90% van alle streams. Dat lijkt misschien weinig, maar tegenover 5 jaar geleden is dit bijna verdrievoudigd. Deze positieve trend toont dat de exclusieve club van artiesten die met alle streams gaat lopen, steeds minder exclusief wordt. Ondertussen kondigt Spotify ook aan dat het aantal songs op Spotify tot 60 miljoen is gestegen en het aantal podcasts op 1,5 miljoen staat.

De cijfers tonen ook dat Spotify 8 miljoen nieuwe betalende abonnees heeft, met een totaal van 138 miljoen betalende abonnees. Wat opvalt is dat het grootste deel van die nieuwe abonnees zich in Europa en de VS bevinden, wat vooral aantoont dat Spotify’s grote campagnes om andere markten binnen te dringen (nog) niet aanslaat.

De totale omzet van Spotify is met 13% gestegen tot 1,89 miljard euro, maar dat is minder dan de 1,93 miljard die analisten hadden verwacht. Spotify blijft verlieslatend, maar dit kwartaal is dat toch een pak meer dan verwacht was. Het netto verlies was 356 miljoen euro of 1,91 euro per aandeel, tegenover 76 miljoen of 0,42 euro het jaar voordien. Analisten hadden voor dit kwartaal een verlies van 0,45 euro per aandeel verwacht.

Het officiële statement van Spotify lees je hier. Meer lees je ook op Music Business Worldwide.

JBL: Martin Garrix Music Academy

Reclame