VI.BE

Muziekmarketing x COVID-19

Promo voeren in tijden van corona, het is geen dankbare opdracht. Met deze leestips van muziekmarketeer Amber Horsburgh loopt het hopelijk iets vlotter.

31.07.20

Nieuws

Er is veel te doen online en we krijgen de ene livestream na de andere voorgeschoteld. Een goede promotiecampagne op poten zetten is daardoor allesbehalve eenvoudig. In deze spreadsheet vind je maar liefst 29 verslagen over muziekmarketing in deze crisisperiode. Zeker het bekijken waard als je op zoek bent naar nieuwe manieren om je muziek aan de man te brengen. Amber Horsburgh heeft er alvast enkele interessante bevindingen uit afgeleid:

  • Via livestreams kan je mensen naar je Instagramkanaal toeleiden. Door exclusief op het sociaal mediaplatform te streamen, kunnen mensen niet anders dan je te volgen. Een livestream bereid je ook best goed voor. Daarover zijn ook tal van interessante artikels te vinden online, zoals dat van Amber zelf. Hoe langer mensen blijven kijken, hoe groter de impact op het algoritme van het platform. Wij bundelden ook al enkele tips en tricks.
  • Twitch is vooral populair voor dj’s of dance acts. Zo’n 70% van alle live acts in mei 2020 waren elektronische acts. Twitch in de eerste plaats een platform voor gamers en het die doelgroep houdt sowieso al van elektronische muziek. Het platform blijkt ook grote opportuniteiten voor engagement met luisteraars of fans te hebben, waardoor dj’s en producers ermee beginnen te experimenteren.
  • De mediaconsumptie bij generatie Z was al enorm video-georiënteerd. Sinds de opkomst van het virus is onze jeugd nog meer naar online video’s beginnen kijken en zien we een stijging van zo’n 50%. TikTok is de grootste winnaar binnen de leeftijdscategorie 16-23 jaar. In dit artikel vind je een visueel overzicht van de andere generaties.
     
Bron: Global Web Index, Coronavirus Research Report April 2020

Bron: Global Web Index, Coronavirus Research Report April 2020

  • Uit een Amerikaans rapport blijkt ook dat het streaminggedrag meer richting catalogus muziek gegaan is in tijden van COVID-19. Mensen graven dus dieper en gaan bijvoorbeeld op zoek naar B-sides. Niet onlogisch, aangezien er tijdens de crisis veel minder nieuwe muziek wordt uitgebracht. Oudere nummers worden terug naar boven gehaald en in een nieuw jasje gestoken. Er wordt gezocht naar manieren om oudere releases opnieuw in de spotlights te zetten, bijvoorbeeld met een nieuwe videoclip.

Blijf je graag op de hoogte van sectorspecifiek nieuws en trends in de muziekindustrie? Schrijf je in voor onze sectormailing en we sturen geregeld updates jouw richting uit.