VI.BE

Steunpunt voor artiest
en muzieksector

De ideale releaseplanning voor 2020

Hoe het bestuderen van releases uit 2019 ons iets kan leren over de meest succesvolle releasestrategie.

18.02.20

Nieuws

Amber Horsburgh is een muziekmarketeer die met de regelmaat van de klok haar strategische tips online gooit. In het verleden deelde ze zo al een lijst met de belangrijkste YouTube-kanalen voor muziekpromotie of een gigantische spreadsheet met allerhande tools, sites en kanalen die van pas kunnen komen bij muziekmarketing. Al haar tips bundelt ze in de Deep Cuts nieuwsbrief of op haar Twitterkanaal.

Releasen op dezelfde dag als Ariana Grande? Een goed idee, volgens muziekmarketeer Amber Horsburgh.

Releasen op dezelfde dag als Ariana Grande? Een goed idee, volgens muziekmarketeer Amber Horsburgh.

Wat is het ideale moment om een nieuwe release op de wereld los te laten? Om die vraag te beantwoorden, analyseerde Horsburgh 691 albumreleases uit de VS in 2019. Allemaal met een korrel zout te nemen natuurlijk, en héél Amerikaans, maar de principes kloppen natuurlijk wel. Enkele pointers:

  • Release niet op de dag van grote culturele evenementen of op feestdagen. Tot zover weinig nieuws. Maar ook de weken erna blijkt absoluut geen goed idee te zijn: omdat niemand een nieuwe plaat wil uitbrengen in de aanloop naar een groot festival of Kerstmis, ontstaat er een bottleneck in de volgende weken. Een weekje of twee wachten doet de concurrentie drastisch afnemen.
  • Sean Choi, duidelijk iemand met teveel tijd, stelde een kalender samen van grote culturele gebeurtenissen wereldwijd waar je rekening mee kunt houden. Je vindt er zelfs de releasedata van enkele grote albums voor 2020 in terug.
  • Releasen op dezelfde dag als een wereldwijde mega-popster is een goed idee. De kalmste dagen in 2019 waren 28 februari en 23 augustus. Op die dagen brachten respectievelijk Ariana Grande (thank u, next) en Taylor Swift (Lover) een plaat uit. Als je zelf een mega-popster bent, ga je natuurlijk niet op die dagen releasen. Maar als je in een totaal ander segment zit, dan is de competitie dus beduidend minder groot.
  • Oktober, november en december zijn goeie maanden om te releasen. Hoewel de focus in het najaar komt te liggen op best ofs en kerstsingles of -albums, loont het toch de moeite om te overwegen in de maanden een nieuwe plaat uit te brengen. Onderzoek wijst namelijk uit dat er in die periode erg veel naar muziek wordt geluisterd, terwijl de druk van echt nieuwe releases een pak minder is. Mits een goeie planning en aanpak hoeft een release in het najaar dus niet noodzakelijk een slecht idee te zijn.
  • Uit onderzoek blijkt dat meer ‘intense’ muziek het beter doet in de zomer. Luide, euforische, blije tracks worden het meest gestreamd als de dagen het langst zijn. In de donkere periodes (letterlijk en figuurlijk) wordt er het meeste naar tragere, langere en meer betekenisvolle muziek geluisterd. Ook dat lijkt allemaal evident, maar het kan helpen om er rekening mee te houden dat een nieuwe EDM-banger het dus beter zal doen in de zomer dan in de winter.

 In tijden waarin artiesten het liefst zo snel mogelijk een track online gooien nadat die is opgenomen, kan het nuttig zijn om stil te staan bij tips als deze om de kans op succes wat op te krikken.


Blijf je graag op de hoogte van sectorspecifiek nieuws en trends in de muziekindustrie? Schrijf je in voor onze sectormailing en we sturen geregeld updates jouw richting uit.