VI.BE

$ 4,17 miljard omzet voor Sony Music in 2019

Na Warner Music geeft nu ook Sony nieuwe cijfers vrij. De major kende een boerenjaar dankzij o.a. Lil Nas X zijn monsterhit Old Town Road, die er mee voor zorgde dat de inkomsten uit streaming door het dak gingen.

04.02.20

Nieuws

Rond deze tijd van het jaar lopen traditiegetrouw de eerste cijfers over het voorbije jaar binnen. De eerste tekenen liegen er alvast niet om: 2019 was alweer een topjaar voor de major labels.

Volgens berekeningen van Music Business Worldwide laat Sony Music een omzet uit opgenomen muziek optekenen van $ 4,17 miljard. Dat is $ 255 miljoen of 6,5% meer dan in 2018. Het verhaal is al een paar jaar hetzelfde: inkomsten uit fysieke dragers zakken verder weg (- $ 106 miljoen) en ook downloads doen het steeds minder goed (- $ 61 miljoen). De groei is dus opnieuw te zoeken bij inkomsten uit streaming: + 19,3 % in het geval van Sony Music. Streaming is met $ 2,4 miljard dus goed voor meer dan de helft van de volledige omzet in kalenderjaar 2019.

In het laatste kwartaal van 2019 harkte Sony maar liefst $ 1,16 miljard bij elkaar, dankzij albums van o.a. Harry Styles (Fine Line), TOOL (Fear Inoculum), Celine Dion (Courage), Luke Combs (What You See Is What You Get) en Camila Cabello (Romance) 


Blijf je graag op de hoogte van sectorspecifiek nieuws en trends in de muziekindustrie? Schrijf je in voor onze sectormailing en we sturen geregeld updates jouw richting uit.