VI.BE

Waarom lid worden bij Sabam?

Auteursrecht ontstaat automatisch, je hoeft je dus niet aan te sluiten bij een beheersvennootschap om deze rechten te krijgen. Een beheersvennootschap zoals Sabam kan je wel helpen om je auteursrecht doeltreffend te beheren.

04.12.19

Advies

Het exclusief karakter van het auteursrecht bepaalt dat je expliciet toestemming moet geven voor het gebruik van je werk. Om dit telkens zelf te doen of te controleren als je nummer ergens op de internet, radio of een event gespeeld wordt is een bijna onmogelijke opdracht. Een beheersvennootschap kan hiervoor steunen op een hele infrastructuur en overeenkomsten met belangrijke gebruikers(groepen).

Om je te laten vertegenwoordigen door Sabam is het wel nodig dat je het beheer van je vermogensrechten aan hen overdraagt. Dit heeft een aantal belangrijke gevolgen: je kan dan bijvoorbeeld zelf niet meer beslissen waar je muziek gebruikt wordt en  of en hoeveel er voor betaald moet worden. Alleen in enkele heel uitzonderlijke gevallen zal de beheersvennootschap je akkoord nog vragen. Voor het overige zal er geen toestemming vooraf meer nodig zijn, maar moeten gebruikers enkel de opgelegde vergoeding betalen. Dit betekent dat telkens iemand jouw muziek on- of offline wilt gebruiken (bijvoorbeeld op een blog of op een feest) daarvoor een rekening in de bus zal vallen, ook al gaat het om een goed doel dat je wil steunen of je beste vriend.

We raden je aan eens na te denken over de eventuele opbrengst van een Sabam-lidmaatschap. Het is namelijk niet zo dat je automatisch geld ontvangt eens je je aangesloten hebt bij een beheersvennootschap. Daarvoor moet je muziek eerst geëxploiteerd worden. Exploiteren kan gaan om het gebruik van je muziek op radio, tv of evenementen, het streamen via Youtube, Spotify of andere diensten, het reproduceren van je werk op cd, vinyl of andere dragers of het live opvoeren van je muziek. Als je dus enkel muziek voor jezelf maakt op je zolderkamer, zal een lidmaatschap bij Sabam je nooit iets kunnen opleveren. Ook voor (niche-)muziek die in eigen beheer wordt uitgebracht zou het wel eens kunnen dat een lidmaatschap je minder oplevert dan je aanvankelijk denkt.

Stel bijvoorbeeld dat je een behoorlijk succesvolle band hebt (die eigen muziek schrijft), die regelmatig optreedt en muziek in eigen beheer aan zijn fans verkoopt, maar niet echt gespeeld wordt op radio of tv.

  • Sabam zal voor jou een vergoeding kunnen innen telkens je een optreden doet. Het is aan de concertorganisator om die vergoeding te betalen. Om zeker te zijn dat alles correct wordt afgerekend, kan je best zelf aan Sabam doorgeven waar je speelt en welke nummers. Hiervoor kan je gebruik maken van het e-services platform, waar je rechtstreeks je playlists kan doorsturen. Sabam gaat dan op hun beurt een afrekening sturen aan de organisator op basis van een aantal parameters en na verwerking en aftrek van hun commissie zal een deel van dit geld worden doorgestort aan de auteurs.
  • Je zal een vergoeding krijgen voor de mechanische reproductierechten bij het persen van je muziek op een drager. Aangezien je echter zelf je cd’s of vinyl’s laat drukken zal je de mechanische reproductierechten ook zelf eerst moeten betalen. Later krijg je dat geld dan terug na aftrek van ongeveer 15-20% administratieve kosten.  
  • Daarnaast heeft Sabam overeenkomsten met sommige platformen als Youtube, Spotify en vi.be. Op basis van deze overeenkomsten zullen ze voor elke play een bedrag innen dat aan het einde van een periode zal verdeeld worden onder hun leden op basis van een aantal parameters. Net zoals het geval is voor royalty’s zijn die bedragen wel aan de lage kant en moet je een heleboel streams bijeensparen vooraleer de kassa gaat rinkelen. 

Sabam heeft een expliciet mandaat nodig vooraleer ze kunnen innen voor online gebruik van muziek. Hiervoor kunnen ze niet terug in de tijd gaan innen. Verwacht je dus een groot aantal streams, dan is het aangeraden om de aansluiting zo snel mogelijk in orde te brengen.

Als je muziek veel via de traditionele kanalen wordt gespeeld of als je net een dikke dancefloorhit hebt geproduced, is het zeker wel interessant om je aan te sluiten bij een collectieve beheermaatschappij. Voor exploitaties via omroepen of op fuiven is het immers onmogelijk om zelf vergoedingen te gaan onderhandelen of om zelf op te volgen waar en wanneer je muziek gebruikt wordt. Ook in deze situatie is het echter aangeraden om het gebruik waar mogelijk zelf op te volgen en regelmatig te checken bij de administratie van Sabam of hun informatie compleet is. Wat Sabam aan uitvoeringsrechten int, zal immers verdeeld worden volgens playlists die ze binnenkrijgen van fuiven, evenementen en radio, eventueel aangevuld met hitlijsten en andere cijfers. Hoe meer je dus kan aantonen dat jouw muziek ergens gebruikt wordt, hoe meer je aanspraak kan maken op een spreekwoordelijk deel van de koek. Meer over de verdeelsleutels vind je hieronder.