VI.BE

Steunpunt voor artiest
en muzieksector

Onderhandelingen tussen Universal en TikTok lopen stuk

Onderhandelingen tussen Universal en TikTok lopen stuk

TikTok en Universal komen niet tot een akkoord bij de onderhandelingen over een nieuwe licentie. Wat betekent dat voor onze muzieksector?

31.01.24

Nieuws

TikTok heeft zich in een mum van tijd ontpopt tot hét muziekontdekkingsplatform. Er zijn tal van voorbeelden van artiesten die viraal gaan en vervolgens verder doorbreken, maar TikTok is daarnaast ook een kanaal voor de meer gevestigde artiesten om in interactie met hun fans te gaan of voor oudere nummers om een nieuw leven te gaan leiden. Er werd ook aangetoond dat succes op TikTok zich vaak manifesteert in succes op streamingplatforms zoals Deezer en Spotify. TikTok heeft dus zeker zijn waarde in onze muzieksector. Maar….

User-generated contentplatformen zoals TikTok, Instagram en YouTube die muziek ter beschikking willen stellen van de gebruikers, hebben daarvoor altijd een licentie nodig van de rechthebbenden. Die licenties zijn tijdelijk en moeten bij tijd en stond worden heronderhandeld. En daar loopt het nu mis, want TikTok en Universal Music Group (UMG) hebben geen overeenstemming bereikt over de nieuwe voorwaarden.

In een open brief benadrukte Universal dat de onderhandelingen zijn vastgelopen omwille van drie redenen. De voornaamste is de oneerlijke compensatie voor artiesten en songwriters. TikTok zou blijkbaar een fractie willen betalen van wat andere sociale media en streamingplatformen betalen. Universal voegde daaraan toe dat TikTok “ondanks de enorme en groeiende gebruikersbasis, snel stijgende advertentie-inkomsten en toenemende afhankelijkheid van op muziek gebaseerde inhoud, slechts 1% van de totale omzet uitmaakt.”

Daarnaast maakt Universal zich zorgen over TikTok’s promotie van AI-gegenereerde inhoud, wat de inkomsten van artiesten zou kunnen verminderen. En ook de online veiligheid van de gebruikers is voor Universal een reden om de deal niet verder te zetten. Universal dringt aan op verbeterde maatregelen en wijst op de gevaren van deep fakes en andere vormen van desinformatie. 

Met het vertrek van Universal ziet het er dus naar uit dat er een gigantische catalogus van zowel oude als nieuwe muziek van TikTok zal verdwijnen. Muziek van Drake, Billie Eilish, maar even goed van Angèle of Coely zal je binnenkort dus niet meer kunnen toevoegen aan je video’s. Of komt er nog een nieuw voorstel van de kant van TikTok? Universal spreekt op X van een time out, dus een nieuwe overeenkomst is niet volledig uitgesloten. Universal’s labelcatalogus van zo’n 3 miljoen tracks was vanaf begin februari alvast niet meer beschikbaar. Als er tegen eind februari geen nieuwe overeenkomst wordt gesloten, zal ook de publishingcatalogus (ongeveer 4 miljoen tracks) worden verwijderd.

Het nieuws komt er nadat TikTok eerder wél een licentiedeal sloot met Warner Music Group. Aanvankelijk was het afwachten hoe andere rechtenbeheerders zoals publishers, beheersvenootschappen en onafhankelijke labels zouden reageren. Een week nadat de brief verscheen, spraken publishers en collectiebeheerders zoals Hipgnosis en het Amerikaanse National Music Publishers Association hun steun uit voor Universal. En kort daarna sloot A2IM zich ook aan. Zij vertegenwoordigen meer dan 600 Amerikaanse indielabels, waaronder Epitaph Records, Yep Roc, Beggars Group en Better Noise. Vraag is nu of die organisaties eveneens hun catalogus van TikTok zullen laten halen, maar de druk wordt alleszins opgevoerd. 

Collega Lucas werd uitgenodigd in Het Kwartier, op StuBru en Qmusic om over de materie in gesprek te gaan. 

Collega Didier werd dan weer uitgenodigd op VRT NWS Laat voor een gesprek. 

Collega Didier in VRT NWS Laat, op 31 januari 2024.

Collega Didier in VRT NWS Laat, op 31 januari 2024.

JBL: Martin Garrix Music Academy

Reclame