VI.BE

Steunpunt voor artiest
en muzieksector

TikTok

TikTok heeft op korte tijd het hele landschap van sociale media goed door elkaar geschud. Een volledig nieuwe wereld van kansen is ontstaan voor muzikanten. Pluk jij de vruchten van dit platform al of is dit nog een onbekende wereld voor jou?

Laatst bewerkt op 28.04.23

Advies
© nina vandeweghe

© nina vandeweghe

Als artiest is het tegenwoordig belangrijk om op verschillende sociale media aanwezig te zijn. TikTok is een van de snelst groeiende platformen en kan daarom niet worden genegeerd. In dit artikel bespreken we waarom TikTok een belangrijk promotiekanaal is en hoe jij er alles kan uithalen voor jouw muzikale project. 

Is TikTok iets voor jou?!? 

TikTok werkt met een Artificial Intelligence-driven (AI) recommendation engine, in mensentaal, een algoritme dat ervoor zorgt dat elke video een kans krijgt om gezien en populair te worden, ongeacht het oorspronkelijke publiek van de maker. Een aantal parameters gaan ervoor zorgen dat een post al dan niet een groot publiek kan bereiken. Goed om weten: elke TikTok die je maakt zal op de ‘For You Page’ van een aantal gebruikers terechtkomen en dus steeds potentiële nieuwe fans kunnen bereiken. 

TikTok is dus een krachtige marketingtool omdat het je in staat stelt om organisch publiek te bereiken. Als artiest kan je een community opbouwen en je muziek delen met een nieuw en divers publiek. Via het hoogstaande algoritme kan jouw muziek ook snel bij de juiste doelgroep terechtkomen. Op TikTok is er plek voor elk muziekgenre, elk subgenre en alle soorten fans.

TikTok kan dus voor iedere artiest of band interessant blijken. Je moet je wel eerst eens afvragen of jou (gewenste) publiek zich op deze app bevindt. Oorspronkelijk werd met TikTok gericht op voornamelijk een Gen Z publiek, maar blijkt nu dat ook oudere publieken de laatste jaren hun weg hebben gevonden naar het platform. Concreet bestaat 80% van TikTok gebruikers uit (officieel) 16-34 jarigen. Is dit niet jouw doelpubliek, dan is dit misschien ook niet het platform voor jou. 

Denk eerst eens goed na welke verbintenis je wilt aangaan met het platform. Viraal gaan op het platform kan iedereen overkomen, maar dat wil niet zeggen dat het per se gemakkelijk zal zijn. Consistentie zal namelijk belangrijk zijn om resultaten te bekomen. Zit je zonder ideeën voor TikTok content of kan geen tijd missen en heb je nu al moeite om al je kanalen te onderhouden, dan is het misschien ook niet het moment om TikTok aan te maken. 

Je ziet het nut van TikTok in en beslist een profiel te maken? Dit doe je eenvoudig door de app te downloaden en een nieuw account te maken met je e-mailadres of telefoonnummer. Zorg ervoor dat je een pakkende gebruikersnaam kiest die gemakkelijk te onthouden is en die overeenkomt met je artistieke identiteit.

Hack The Algorithm?!?

TikTok draait helemaal rond korte video’s. Het is belangrijk om je te concentreren op het maken van creatieve en boeiende inhoud die mensen willen bekijken en delen, maar je hoeft helemaal geen professionele content-creator te zijn om resultaten te behalen. Denk goed na wat past bij jou en waar jij je comfortabel bij voelt. We lijsten alvast 10 content-gerelateerde tips op om jou te inspireren en je te helpen om het algoritme te kraken:

  • Vertel jouw verhaal. Zie TikTok als jouw dagboek als artiest of band en plaats content die steeds verder bouwt aan je verhaal. Je kan dit ook heel letterlijk doen. Je kan bijvoorbeeld vertellen wat de inspiratie was achter een bepaald nummer, hoe je je bandleden hebt leren kennen of zelfs een grappige anekdote. Alles kan, zolang je er comfortabel bij blijft. De eerste seconden van een video zijn namelijk cruciaal voor mensen om te beslissen of ze zullen verder kijken. 
  • Wees authentiek. Misschien de allerbelangrijkste tip, denk goed na over jouw overtuigingen en wees consistent. TikTok is namelijk all about community building. Push geen follows, likes, comments, ticketverkoop of streams. Push creativiteit en gemeenschap. Het kost tijd om relaties op te bouwen met je publiek: wees consistent, wees eerlijk over je merkwaarden, luister en ga de dialoog aan.
  • Maak behind-the-scenes content. Wanneer je muziek aan het maken bent of tijdens opname van muziekclip kan je heel leuke content maken. Zo biedt je fans meerwaarde en geef je hen extra redenen om betrokken te blijven met je muziek. Betrek hier ook gerust fans door vragen te richten naar hen rond jouw muzikaal proces, als dit iets is wat past binnen jouw artistieke visie.
  • Plaats je muziek op TikTok via de officiële kanalen. Enkel zo kan je je eigen officiële ‘sounds’ gebruiken in jouw content. Hiervoor zal je net zoals voor streamingsdiensten een aggregator nodig hebben, die voor jou muziek op het platform kan zetten.
  • Tease nieuwe dingen. Het platform staat vol snippets van nummers die nog niet uit zijn. Dit heeft er al vaker voor gezorgd dat releases van singles gehypet worden nog voor ze uitkomen. Je kan namelijk ook demo’s uploaden naar TikTok die je dan niet op andere kanalen zet. Nieuwe concertreeks op komst? Daar kan je ook prima over berichten.
  • Speel live muziek. Maak video’s van jezelf terwijl je muziek speelt of zingt om een persoonlijke band met je publiek te creëren. Ook beelden van concerten worden geapprecieerd op het platform. Covers doen het doorgaans ook vrij goed op TikTok. Dj’s kunnen dan weer aan de slag met creatieve overgangen, drops of mash-ups. Kies steeds opvallende momenten wanneer je liveperformances post, zodat je de aandacht van kijkers kunt behouden.
  • Werk samen met anderen. Met de ‘duet’ optie kan je bijvoorbeeld inspelen op TikToks van andere artiesten door bijvoorbeeld een verse te zingen op hun beats of kan je een ‘reactie’-video maken. Zoekertjes plaatsen op TikTok kan ook! 
  • Volg de laatste trends. Wanneer je zelf ook actief bent op het platform, zal je zelf ook snel ontdekken wat er trending is. Probeer hier op in te spelen, wanneer dit past binnen jouw branding
  • Antwoord op comments. Nog een unieke feature: TikTok biedt je de mogelijkheid om via video te antwoorden op een reactie. Door dit te doen kom je dicht bij je fans te staan en geef je een zeer ‘approachable’ gevoel. Andere gebruikers zullen de reactie op hun scherm kunnen lezen in combinatie met jouw videoreactie. 
  • Maak mensen aan het lachen. Sta je bekend om je humoristisch karakter, gebruik dit dan zeker ook in jouw posts. Het gaat hier niet om vertellen van moppen of dergelijke, maar humor kan een goede manier zijn om fans te lokken en vast te grijpen. 

Tot slot: Tiktok Q&A

Voor wie nog wat dieper wil graven in de materie, geven we nog een aantal prangende vragen rond het platform met bijpassend antwoord: 

Wat zijn een aantal ‘best practices’ voor het delen van TikTok content?

Alhoewel je sinds recent vrij lange video’s kan delen op het platform, ligt de focus nog steeds op korte video. Probeer jouw focus hier dus ook voornamelijk op te leggen. Daarnaast zal persoonlijkheid beter scoren dan kwaliteit, alhoewel kwaliteitsvolle content het recent ook een stuk beter doet. Officiële audio onder je video plaatsen, is de beste om je muziek te delen. 

Wat gaat TikTok nog betekenen voor de toekomst van de muziekindustrie?

Dankzij TikTok zijn er artiesten en genres bekend geworden die anders misschien nooit zo een groot publiek hadden bereikt. Het gaat over een nieuwe generatie fans, artiesten en zelfs nieuwe genres. De dagen van dure marketingcampagnes zijn, voor alle duidelijkheid, niet voorbij. Wat wel opvalt is dat naast deze ‘klassieke’ campagnes, iedereen een kans krijgt een publiek te bereiken. Talloze succesverhalen tonen dit aan. Denk aan Benee, d4vd, JVKE, Lizzy McAlpine, … om maar een paar reizende sterren te noemen die hun succes deels te danken hebben aan het platform. 

Hoe werken hashtags op TikTok?

Om het bereik en de zichtbaarheid van je TikTok-posts te vergroten, kan je hashtags gebruiken. Om de juiste hashtags te vinden, kan je doelen op zoek gaan naar hashtags die relevant zijn voor hun specifieke niche. Gebruik een mix van populaire en minder concurrerende hashtags te en gebruik niet meer dan zes hashtags tegelijk.

Hoe betaalt TikTok muzikanten?

Je kan ook iets verdienen aan TikTok omdat TikTok overeenkomsten heeft met distributeurs en platenlabels om muziek te licentiëren voor het platform. Artiesten krijgen betaald voor het gebruik van hun muziek op de app en distributeurs zijn verantwoordelijk voor het uitbetalen van die royalty’s

TikTok: kan je als artiest nog zonder?

Is TikTok dan toch minder belangrijk voor muziek dan gedacht?

TikTok lanceert StemDrop: iedereen muzikant?

Een vraag over jouw situatie? We geven je persoonlijk advies via mail of telefoon.

Wil je een uitgebreide babbel? Stuur een mailtje en we plannen een adviesgesprek via videocall of bij ons op kantoor.